Hej

akurat mam chwilę, więc napiszę kilka zdań na temat naprawy syczącego serwa.
Opis problemu syczących hamulców-serwa.
Problem tzw. syczącego hamulca występuje najczęściej w momencie naciskania pedału hamulca, lub jego zwalniania. Słyszalny jest wtedy dźwięk syczenia dochodzący z okolic pedałów. Z doświadczenia wiem, że częściej występuje w okresach, gdy na zewnątrz jest niska temperatura.
Problem można rozwiązać doraźnie poprzez dopychanie uszczelki do obudowy serwa. Takiej naprawy możemy dokonać nie demontując serwa poza auto, a jedynie dostać się do pedału hamulca, odciągnąć widoczny gumowy mieszek w kierunku wnętrza samochodu, a następnie dopychać uszczelkę do serwa.
Proszę nie lekceważyć sytuacji, gdy serwo będzie syczeć cały czas ! Istnieje ryzyko, że stracicie wspomaganie hamulców podczas hamowania. Uszczelka z mojego serwa wręcz eksplodowała do wnętrza samochodu.
Przyczyna powstania problemu
Przyczyną powstania problemu jest konstrukcja serwa, która powoduje uszkodzenie uszczelki w myśl zasady: im więcej naciśnięć pedału hamulca, tym bardziej niszczymy uszczelkę. W uszczelce dosłownie urywa się jeden z pierścieni uszczelniających, powodując tym samym deformację uszczelki na uszczelnianym tłoczysku i w efekcie powstanie wycieków podciśnienia do wnętrza samochodu. Na zdjęciu widać wyrwany środkowy pierścień/krawędź.
Rozwiązanie problemu
- rozwiązaniem problemu jest wymiana serwa na używane - ale używane już mamy, więc odpada
- wymiana serwa na nowe - koszt w 2017 roku, to ok. 1800zł w ASO- odpada
- wymiana felernej uszczelki na inną używaną - odpada
- wymiana felernej uszczelki nowy zamiennik - ok
Oznaczenie oryginalnej uszczelki to: ATE 03.7718-5018.1 CFW-F, a przybliżone wymiary to 57x40x13mm
Sęk w tym, że prawdopodobnie ze względów bezpieczeństwa ATE nie oferuje takiej uszczelki, jako nowej.
Na ratunek przychodzi nam uszczelka, jak poniżej - VBRAK-8698
Od roku dostępna, jako nowa, przewidziana do samochodów Volvo, dzięki uprzejmości i trudowi klubowiczów portalu Volvofan.pl
Obecnie uszczelka jest dostępna na portalach typu Allegro. Jej wymiary to 57x40x13mm i kryje się pod nazwą:
"Uszczelka serwa hamulcowego VOLVO S60 S80 V70 XC70 XC90"
Często uszczelka ta jest sprzedawana ze smarem do poliuretanów, a jeśli go nie macie, to należy w taki się zaopatrzyć. Cena kompletu oscyluje w granicach 65zł. Dodam, że uszczelka jest też dostępna na portalu Intercars w cenie 2x większej.
Sprzedający uszczelkę na Allegro to: volvofan1, a niżej macie namiary na sklep
tel. 506 732 855 / 603 722 076
tel. 85 674 30 68
email:
czesci@volvofan.pl
Procedura naprawy
W tym kroku będę opisywał procedurę naprawy serwa na przykładzie silnika 2.0T, czyli popularnego benzynowego F4R. Być może niektóre kroki można pominąć w innych wersjach silnikowych.
1. Materiały jakie potrzebujemy
- nowa poliuretanowa uszczelka VBRAK-8698, "Uszczelka serwa hamulcowego VOLVO S60 S80 V70 XC70 XC90" -1szt
- smar do poliuretanów, jeżeli nie ma w komplecie z uszczelką
- niekoniecznie, ale mile widziane jest się zaopatrzyć w nowy mieszek ochronny tłoczysko serwa wraz z piankową uszczelką/gąbką, nr części wg. Dialogys to: 770120665 - cena jakieś 50zł.
Na zdjęciu stary mieszek wraz z numerami fabrycznymi
- płyn hamulcowy
- szczypce do zatkania gumowych przewodów, lub śruba M8
- szmaty
- środek penetrujący typu WD40
- klucz 11 z wycięciem, do odkręcania rurek hamulcowych
2. Wyciągnięcie serwa na stół
Komora silnika:
- zdjęcie plastikowych osłon komory silnika
- demontaż akumulatora oraz wypięcie z zatrzasków skrzynki bezpieczników z komory silnika - należy ją unieść do góry i podważyć zatrzaski, tym samym skrzynka wypnie się z zatrzasków i będziemy mieć więcej wolnej przestrzeni do manewrowania ciężkim serwem
- od rury łączącej filtr powietrza z turbiną demontujemy wszystkie wtyczki i rurki podciśnieniowe
- należy odkręcić górną część filtra powietrza, oraz zdemontować samą rurę łączącą filtr z turbiną.
Proszę bardzo uważać, gdyż sama rura jest bardzo cennym towarem, dla niektórych Vel Satisów 2.0T ze starszych roczników jest nieosiągalna jako nowa, a łatwo pokruszyć plastikowy kołnierz, który nasuwa się na turbinę.
- następnie odkręcamy uchwyt prawej osłony silnika, tak, abyśmy mogli później wypiąć zbiorniczek wyrównawczy
- następnie należy odpiąć ze zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego wężyk przelewowy idący do tego zbiorniczka (ten cienki górny).
- należy ostrożnie zsunąć zbiorniczek płynu chłodzącego z uchwytu mocującego na ścianie grodziowej (plastikowy uchwyt zbiorniczka zsuwamy z wystającej śruby)
- podnosimy podnośnikiem lewy przód samochodu, żeby dostać się do dolnych mocowań zbiorniczka w nadkolu. Są tu dwa uchwyty. Musimy je wyczyścić i śrubokrętem pchnąć w kierunku przodu samochodu - czyli w lewą stroną.
- wracamy do silnika, bierzemy zbiorniczek i zdecydowanym szarpnięciem w przód samochodu, wyciągamy go i tak układamy w komorze silnika, żeby nie przeszkadzał, a płyn się nie wylał
Posiadam instalację LPG i tak umiejscowiony reduktor, że mocno utrudniał mi wyjęcie serwa. Dlatego też zdecydowałem się rozebrać podszybie i wyjąć mechanizm wycieraczek, zyskałem sporo miejsca nad serwem.
- aby zdemontować podszybie należy ściągnąć wycieraczki za pomocą ściągacza, w tym celu pewnie koniecznym będzie wypięcie maski z siłowników i postawienie jej do pionu
- odpinamy spinki i wyciągamy podszybie
- odkręcamy kilka śrub M6 i zgrabnie manewrując wyrzucamy z auta mechanizm wycieraczek, uprzednio wypinając wtyczki
- nurkujemy teraz do serwa hamulcowego, z którego należy odpiąć wszystkie prądowe sprawy, wtyczki itp. po czym zdjąć plastikową osłonę, na której jest ułożona wiązka
Teraz ważny krok
- należy teraz zsunąć wąż siłownika sprzęgła ze zbiorniczka płynu hamulcowego (po jego prawej stronie) i zaślepić wężyk śrubą, lub zatkać szczypcami do gumowych węży
- nie dopuścić do wylania płynu z wężyka
- pod żadnym pozorem nie naciskać sprzęgła w trakcie całej procedury naprawy serwa - grozi to zapowietrzeniem sprzęgła
- teraz możemy odkręcić dwa węże/rurki hamulcowe z pompy hamulcowej, koniecznie dobrym kluczem, najlepiej specjalnym z wycięciem
- odkręcamy pompę od serwa, ciężko idzie z uwagi na to, że śruby mogą być skorodowane (w zasadzie nakrętki). Ponadto nakrętki są zagniatane na bokach, więc ciężko idą
- wyjmujemy pompę z serwa - zyskaliśmy sporo miejsca
- odpinamy z serwa poprzez podważenie śrubokrętem plastikowy wężyk podciśnienia
Przedział pasażerski/kabina:
- nurkujemy do pedałów i odpinamy wykładzinową osłonkę, jest na rzepach (przy desce) i na śrubie (przy podłodze)
- odhaczamy i wyciągamy "zatrzasko-bolec" trzymający trzpień serwa (trzpień to ten zloty pręt) na dźwigni pedału hamulca

- bierzemy klucz nasadowy 13 i najlepiej przedłużkę giętką wraz z grzechotką
- odkręcamy dwie nakrętki trzymające serwo - serwo trzyma się na tych dwóch wystających śrubach, które są po przekątnych (zdjęcie wyżej). Jeżeli już leżymy przy pedałach, to odkręcamy nakrętki po lewej stronie na dole i po prawej stronie na górze (będziemy widzieć 4 nakrętki, ułozone w kwadrat, odkręcamy dwie po przekątnej)
- wracamy do komory silnika, łapiemy ciężkie serwo w ręce i wyciągamy go na zewnątrz samochodu