Trochę nowych faktów, które mogą usystematyzować wiedzę :
- Renault w 2003 roku zobaczylo że przepustnice firmy MGI w Clio i Megane 1.4 się sypią jak głupie, co więcej w Lagunie 2.0 iDE na dzień dobry powodowało problem, stwierdzili że VDO ma zrobić nowe przepustnice, robiąc je z metalu a nie z plastiku jak MGI, co więcej zmieniono potencjometry i ich budowę.
- Renault w zakresie pewnych numerów silników (praktycznie wszystkie plastikowe) przewidział możliwość wymiany ich na ciągle dostępne przepustnice firmy VDO (metalowe)
- procedura wygląda wg.serwisówki wygląda tak : wkładasz metalowa przepustnice, wgrywasz do komputera nowe oprogramowanie sterownika i koszt wychodzi około 300zł za wgranie
- procedura wg.serwisu ASO wygląda tak że kupujesz metalowa przepustnice, dodatkowo nowa wiązka silnika i nowy komputer, koszta około 6000zł
-są serwisy (jest ich mało) które wgrywaja oprogramowanie ale na Twoje ryzyko bo zdarza się zablokować komputer
Najważniejsze :
Układ wtrysku składa się z następujących elementów:
– potencjometr pedału przyspieszenia,
– czujnik pedału sprzęgła,
– czujnik Górny Martwy Punkt,
– czujnik ciśnienia atmosferycznego,
– czujnik temperatury powietrza,
– czujnik temperatury płynu chłodzącego,
– górna sonda lambda,
– dolna sonda lambda,
– element sterujący regulatorem prędkości,
– element sterujący przy kierownicy,
– element sterujący włączaniem/wyłączaniem regulatora prędkości,
– pochłaniacz oparów benzyny,
– komputer wtrysku,
– obudowa przepustnicy z silnikiem,
– 4 wtryskiwacze,
– 4 cewki ołówkowe.
– Czujnik spalania stukowego.
– przestawiacz faz wałka rozrządu,
– czujnik położenia wałka rozrządu (jedynie w silniku K4M),
– czujnik ciśnienia doładowania (wyłącznie w silniku F4R z turbosprężarką)
– pompa płynu chłodzącego (wyłącznie w silniku F4R z turbosprężarką),
– elektrozawór wastegate (wyłącznie w silniku F4R z turbosprężarką),
– elektrozawór doładowania (wyłącznie w silniku F4R z turbosprężarką),
– pompa powietrza (jedynie w silniku F4R z turbosprężarką i z automatyczną skrzynią biegów),
– pompa próżniowa (jedynie w silniku F4R z turbosprężarką i z automatyczną skrzynią biegów),
– włącznik ciśnieniowy (jedynie w silniku F4R z turbosprężarką i z automatyczną skrzynią biegów).
Moduł elektroniczny 128-ścieżkowy marki SAGEM i typu "S3000" FLASH EEPROM sterujący wtryskiem i zapłonem.
Wtrysk wielopunktowy działający w trybie sekwencyjnym.
Połączenia z innymi modułami elektronicznymi:
– klimatyzacja,
– moduł zespolony w kabinie (UCH),
– Moduł elektroniczny Automatycznej Skrzyni Biegów (UCE BVA).
– airbag,
– ABS/ESP (dlatego wyrzuca błąd ESP Faulty)
– tablica wskaźników.
Diagnostyki elementów elektrycznych uwzględnione przez tryb kontrolny usterek są następujące:
– ciśnienie,
– ciśnienia doładowania,
– temperatura płynu,
– temperatura powietrza,
– prędkość pojazdu,
– górna sonda,
– dolna sonda,
– brak zęba przy wieńcu wału korbowego,
– brak sygnału z zęba,
– usterka wieńca koła zamachowego silnika,
– ogrzewanie górnej sondy,
– ogrzewanie dolnej sondy,
– wtryskiwacz 1,
– wtryskiwacz 2,
– wtryskiwacz 3,
– wtryskiwacz 4,
– cewka zapłonowa 1,
– cewka zapłonowa 2,
– cewka zapłonowa 3,
– cewka zapłonowa 4,
– pompa benzyny,
– zawór waste gate,
– odpowietrzanie pochłaniacza,
– układ doprowadzania powietrza,
– obwód doładowania,
– zgodność ciśnienia,
– czujnik spalania stukowego,
– przestawiacz wałka rozrządu.
Tryby awaryjne
Obudowa przepustnicy z silnikiem.
W awaryjnym trybie pracy, przepustnica z silnikiem może przybrać 6 różnych położeń.
Każda zmiana trybu na "awaryjny" typu 1 do 5 powoduje przejście do trybu awaryjnego typu 6.
Typ 1
Otwarcie przepustnicy jest mniejsze, niż położenie "Tryb awaryjny". Przepustnica nie jest już sterowana i zostaje automatycznie ustawiona w "Trybie awaryjnym".
Systemy ESP, regulator odległości, regulator / ogranicznik prędkości są zablokowane. System automatycznej skrzyni biegów przechodzi w "tryb awaryjny".
Typ 2
Otwarcie przepustnicy nie jest już kontrolowane. Prędkość obrotowa jest ograniczana przez odłączenie wtrysku.
Typ 3
Awaryjny tryb pracy jest połączony z przywróceniem prędkości zadanej pedału (wartość zadana pedału jest stała zależnie od wybranego przełożenia).
Typ 4
Towarzyszący usterce awaryjny tryb pracy polega na ograniczeniu otwarcia przepustnicy. Maksymalny próg otwarcia przepustnicy pozwala na rozwinięcie prędkości poniżej 90 km/h.
Typ 5
Moduł elektroniczny nie przetwarza już zmian momentu obrotowego wymaganych przez systemy ESP, regulator odległości, regulator / ogranicznik prędkości oraz automatyczną skrzynię biegów. Ten awaryjny tryb pracy zostaje włączony na skutek nieprawidłowego działania modułu elektronicznego lub usterki czujnika ciśnienia kolektora lub też czujnika ciśnienia doładowania. System nie wykorzystuje więcej informacji z pedału przyspieszenia. Systemy ESP, regulator odległości, regulator / ogranicznik prędkości są zablokowane. System automatycznej skrzyni biegów przechodzi w "Tryb awaryjny".
Typ 6
Zawór doładowania przestał działać
Zasada włączania lampek kontrolnych
W czasie trwania fazy rozruchu (wciśnięcie przycisku "START"), lampka kontrolna "OBD" (On Board Diagnostic) zapala się na około 3 sekundy, po czym gaśnie.
W przypadku usterki układu wtrysku (stopień ważności 1), zapala się pisemny komunikat "KONIECZNA KONTROLA UKŁADU WTRYSKU", a następnie lampka kontrolna "SERVICE".
Oznacza to ograniczenie możliwości działania i obniżony poziom bezpieczeństwa.
Użytkownik powinien jak najszybciej przeprowadzić konieczne naprawy.
Elementy, których to dotyczy:
– obudowa przepustnicy z silnikiem,
– potencjometr pedału przyspieszenia,
– czujnik ciśnienia w układzie dolotowym,
– moduł elektroniczny,
– zasilanie siłowników,
– zasilanie modułu elektronicznego.
Lampka kontrolna włącza się w przypadku wykrycia błędu z:
- czujnik doładowania ciśnienia
- czujnik ciśnienia w kolektorze (czujnik przed i za przepustnicą)
- błąd czujnika temperatury powietrza
- usterka potencjometru przyspieszenia (pedał gazu)
- usterka komputera wtrysku (komputer silnika)
- usterka przepustnicy z silnikiem
- błąd obwodu ładowania akumulatora
- usterka doładowania turbo
- usterka zaworu elektromagnetycznego
W przypadku wystąpienia poważnej usterki układu wtrysku (stopień ważności 2), czerwony symbol przedstawiający silnik z napisem "STOP" (tylko na wyświetlaczach z ekranem stanów pojazdu), pojawia się wraz z komunikatem pisemnym "PRZEGRZANIE SILNIKA" po czym następuje zapalenie lampki kontrolnej "STOP" oraz emisja sygnału dźwiękowego.
W takim przypadku konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu. Gdy zostanie stwierdzone przekroczenie dopuszczalnego progu zanieczyszczenia spalin, zapala się lampka kontrolna OBD (On Board Diagnostic) z symbolem silnika: – miganie lampki w przypadku usterki stwarzającej ryzyko uszkodzenia katalizatora (wypadanie zapłonu). W takim przypadku konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu. – stałe świecenie lampki w przypadku nieprzestrzegania normy zanieczyszczenia (wypadanie zapłonu, usterka katalizatora, usterka sond lambda, niezgodność sond lambda lub usterka pochłaniacza).
Operacja wymiany modułu przepustnicy z silnikiem (metalowa na metalową)
W przypadku wymiany obudowy przepustnicy należy wykonać przystosowanie położeń krańcowych przepustnicy za pomocą polecenia RZ005 "Przystosowania".
Najczęstsze błędy w działaniu owego systemu oznaczane są jako DF095/DF096/DF508 z oznaczeniem 1.DEF czyli niezgodność sygnału.
Kolejność opracowywania w przypadku wystąpienia większej liczby usterek:
- Jeżeli usterka DF011 "Napięcie zasilania nr 1 czujników" jest obecna lub zapisana w pamięci, opracować ją w pierwszej kolejności.
Cecha szczególna (DF095):
– świecenie kontrolki usterki stopnia ważności 1.
– Tryb awaryjny typu 3 i 4: Brak działania systemu nadzoru → Ograniczenie otwarcia przepustnicy
Sprawdzić czystość modułu przepustnicy i prawidłowe obracanie się przepustnicy (brak punktu oporu).
Sprawdzić czystość i stan połączeń modułu przepustnicy. Naprawić w razie potrzeby.
Odłączyć akumulator i moduł elektroniczny.
Sprawdzić zgodność i stan połączenia.
Przy pomocy "Uniwersalnej końcówki" sprawdzić izolowanie i przewodzenie następujących połączeń:
Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka G4 -> ścieżka 1 potencjometru przepustnicy ścieżka 1
Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka G3 -> ścieżka 2 potencjometru przepustnicy ścieżka 1
Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka G2 -> ścieżka 5 potencjometru przepustnicy ścieżka 1
Jeżeli przepustnica została wymieniona, ponownie ustawić początkowe parametry przystosowań (RZ005).
Jeżeli usterka nadal występuje, opracować pozostałe usterki, a następnie przejść do kontroli zgodności parametrów.
Cecha szczególna (DF096):
– świecenie kontrolki usterki stopnia ważności 1.
– tryb awaryjny typu 4: Brak systemu czuwania → Ograniczenie otwarcia przepustnicy.
Sprawdzić prawidłowy stan obudowy przepustnicy i prawidłowe obracanie się przepustnicy (brak punktu oporu).
Sprawdzić czystość i stan połączeń modułu przepustnicy.
Naprawić w razie potrzeby.
Odłączyć akumulator i moduł elektroniczny.
Sprawdzić czystość i stan połączeń.
Przy pomocy "Uniwersalnej końcówki" sprawdzić izolowanie i przewodzenie następujących połączeń:
- Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka D3 -> ścieżka 6 potencjometru przepustnicy ścieżka główna 2
- Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka G2 -> ścieżka 5 potencjometru przepustnicy ścieżka 2
- Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka G4 -> ścieżka 1 potencjometru przepustnicy ścieżka 2
DF508
Cecha szczególna:
– świecenie kontrolki usterki stopnia ważności 1.
– awaryjny tryb pracy typ 1 i 2 modułu przepustnicy
Naprawa:
- sprawdzić prawidłowy stan przepustnicy oraz jej połączeń.
- sprawdzić ręką prawidłowe obracanie się przepustnicy.
Odłączyć akumulator i moduł elektroniczny.
Sprawdzić zgodność i stan połączenia.
Przy pomocy "Uniwersalnej końcówki" sprawdzić izolowanie i przewodzenie następujących połączeń:
- Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka M3 -> ścieżka 4 przepustnicy z silnikiem
- Moduł elektroniczny, złącze B, ścieżka M4 -> ścieżka 3 przepustnicy z silnikiem
Naprawić w razie potrzeby.
Jeśli usterka nadal występuje, zmierzyć oporność silnika przepustnicy między ścieżkami M3 i M4.
Wymienić obudowę przepustnicy jeżeli oporność nie wynosi 1,57 Ω
Pozostałe kody i ich naprawy w pdf poniżej
Plastikowa przepustnica:
- przepustnica z silnikiem o średnicy 40mm
- MGI / VDO
- oporność silnika 1.6 ± 0.3 Ω
- oporność potencjometru 1500 ± 300 Ω
Pedał gazu:
- Hella
- dwuścieżkowy system potencjometru
- oporność ścieżki 1 = 1200 ± 480 Ω
- oporność ścieżki 2 = 1700 ± 680 Ω
Przepustnica :
Urządzenie przepustnicy reguluje obroty biegu jałowego i zmienia dopływ powietrza do silnika.
Przepustnica zawiera silnik elektryczny i dwa potencjometry położenia przepustnicy.
Gdy silnik pracuje na biegu jałowym, położenie przepustnicy jest regulowane w zależności od ustawienia prędkości biegu jałowego.
To ustawienie uwzględniane jest ze względu na klimatyzacji i dostosowane do warunków pracy (temperatura powietrza i temperatura płynu chłodzącego).
Gdy kierowca wciska pedał gazu, jego żądanie jest tłumaczone jako kąt otwarcia przepustnicy.
Jednakże, aby poprawić przyjemność z jazdy, otwarcie przepustnicy nie jest wprost proporcjonalne do wciśnięcia pedału gazu.
Aby wyeliminować niewłaściwe położenie, ułatwić zmianę biegów i zapewnić funkcje bezpieczeństwa, zawór dławiący moduluje moment obrotowy silnika.
Tryby awaryjne przepustnicy:
a)tryb ograniczonego działania
Ten tryb obejmuje błędy elektryczne, w których występuje skuteczny system tworzenia kopii zapasowych w układzie wtryskowym (utrata jednego z dwóch torów na pedale lub korpusie przepustnicy - niezgodność wartości ścieżki 1 i 2 przepustnicy).
Ten tryb powoduje zmniejszoną reakcję na pedał gazu i ogranicza maksymalne otwarcie przepustnicy
b)tryb braku interwencji kierowcy (Elektryczne Limp Home - widoczne na komputerze)
Ten tryb jest stosowany, gdy sygnał pedału gazu zniknie całkowicie, ale komputer wtrysku nadal kontroluje pobieranie powietrza do silnika (automatyczne sterowanie przepustnicami jest nadal w użyciu).
W tym trybie komputer wtryskiwania ustawia ustawioną prędkość obrotową silnika dla każdego przełożenia i nakłada prędkość biegu jałowego po naciśnięciu pedału hamulca.
c)tryb braku sterowania przepustnicą (Mechaniczne Limp Home)
Ten tryb obejmuje awarie, które powodują utratę automatycznego sterowania przepustnicą (nie można już kontrolować przepustnicy).
W tym przypadku przepustnica znajduje się w mechanicznym położeniu spoczynkowym, a komputer wtryskowy ogranicza prędkość obrotową silnika, przez odcięcie wtrysku.
Wymiana przepustnicy z metalowej na metalową :
- wystarczy zamienić przepustnice, oraz wykonać ich adaptację w CLIP
Wymiana przepustnicy z plastikowej MGI na metalową VDO :
- założenie przepustnicy VDO w miejsce MGI bez przeprogramownia sterownika powoduje błąd DF413 DEF2, oraz tryb awaryjny
- polega na wymianie przepustnicy 8200068841 na 8200206754
- użycie płyty CD/DVD (REPROG MGI/VDO) z oprogramowaniem sterującym komputerem wtrysku
Download :
http://www95.zippyshare.com/v/I9KBuy1A/file.html