Brak ustalania pozycji - Czerwona satelitka - Carminat 8000
: 13 gru 2016, 22:25
Temat dotyczy nawigacji Carminat 8000 czyli systemu nawigacji montowanego w VelSatisie z lat 2002 - 2005.
Problem dotyczy często uszkadzających się anten GPS, zwanych rekinkiem, które psują się od wilgoci, dostajacej się pod uszczelkę anteny.
Sprawny system prezentuje następujące funkcje :
- symbol satelity jest zielony
- system znajduje do 8 satelit
- system dokładnie wskazuje naszą pozycję na mapie
Jeżeli jednak system nie znajduje satelit, symbol satelity jest na czerwono, nasza pozycja na mapie jest mocno nieprawidłowa (nasza pozycja jest kilka kilometrów dalej) możemy śmiało stwierdzić że z naszym systemem jest coś nie tak, poniżej opcje możliwości ich naprawy.
Pamiętajmy że po odpięciu akumulatora system może potrzebować nawet kilku godzin zanim złapie poprawny sygnał GPS.
Pamiętajmy aby odczekać około minuty od wyjecia karty, zanim odłączymy czytnik i sterownik oraz wtyczkę anteny.
Podłączenie anteny
Diagnostykę należy zacząć od testu ustawień.
Po kilku minutowym postoju wkładamy kartę i uruchamiamy auto, włączamy radio, i na widocznym ekranie powitalnym nawigacji, wciskamy jednocześnie przyciski M + C i je trzymamy.
Podświetlenie zacznie migać, aż do momentu pojawienia się na ekranie komunikatu "Konfiguracja 0102" - jest to wartość prawidłowa dla VelSatisa, wartość 0112 pokazuje błąd odczytu parametrów auta.
Naciskamy teraz dowolony przycisk pilota przy kierownicy, co spowoduje uruchomienie testu oraz pojawienie się na ekranie komunikatu Test Anten. Ponowne wciśnięcie dowolnego przycisku na pilocie przy kierownicy spowoduje wyświetlenie wyników testu.
Prawidłowe wartości to :
GPS : Podłączony( Connecte)
Telefon : Podłączony ( Connecte) / Nie podłączony ( Not connecte)
RDS : Nie testowano ( Not testable)
Po tych wynikach wiemy że sterownik widzi podłączona antenę GPS. Przychodzimy dalej.
Jeżeli wyświetli się informacja GPS : Not Connecte, mamy problem z nie podłączona anteną.
Możliwości braku łączności z anteną jest kilka :
- odpięta wtyczka przy sterowniku (należy wyjąć schowek pasażera i sprawdzić czy wtyczka jest na miejscu, ewentualnie ją docisnąć)
- odpięta wtyczka na łączeniu kabli (należy zdemontować tylną półkę i plastik z prawej strony w którym jest lampka bagażnika, odgiąć wykładzinę bagażnika aby dotrzeć do łączonych kabli, sprawdzić połączenie tych kabli)
- sprawdzić czy kabel na całej długości między anteną na dachu, a wtyczką w czytniku nie jest przetarty / zgniły / przerwany
- martwa antena
- uszkodzony czytnik
Widoczność satelit
Kolejną z opcji jest sprawdzenie ilości (czy w ogóle je znajduje) satelit.
Wchodzimy w Nawigacja - Ustawienia - Informacje systemu - Diagnostyka (wpisujemy kod 4112) i następnie Odczyt Danych GPS.
Możliwe są cztery opcję :
- SEARCH SAT - system szuka satelit
- TRACKING - ustala pozycję
- RECV.ERROR - błąd anteny
- COMM.ERROR
W przypadku gdy widzimy RECV.ERROR lub SEARCH.SAT (ale od dłuższej chwili nic się nie zmienia, dalej 0 widocznych satelit), możemy odłączyć sterownik i czytnik aby system się zresetował. Zdarza się że system potrafi się zawiesić.
W przypadku widocznego komunikatu COMM.ERROR, prawdopodobnie mamy uszkodzony sterownik lub czytnik nawigacji.
Jeżeli odpięcie nie rozwiąże problemu, prawdopodobnie mamy uszkodzoną antenę (rekinek na dachu) lub uszkodzony jest kabel między czytnikiem, a złączem znajdującym się z tyłu, do którego podpinamy antenę.
Naprawa polega na wymianie anteny GPS na sprawną (poradnik znajduje się w dziale FAQ), lub zakup uniwersalnej anteny GPS z wtykiem SMB (około 35 zł) i umieszczenie jej np.w podsufitce.
Po wymianie anteny problem powinien ustąpić.
Problem dotyczy często uszkadzających się anten GPS, zwanych rekinkiem, które psują się od wilgoci, dostajacej się pod uszczelkę anteny.
Sprawny system prezentuje następujące funkcje :
- symbol satelity jest zielony
- system znajduje do 8 satelit
- system dokładnie wskazuje naszą pozycję na mapie
Jeżeli jednak system nie znajduje satelit, symbol satelity jest na czerwono, nasza pozycja na mapie jest mocno nieprawidłowa (nasza pozycja jest kilka kilometrów dalej) możemy śmiało stwierdzić że z naszym systemem jest coś nie tak, poniżej opcje możliwości ich naprawy.
Pamiętajmy że po odpięciu akumulatora system może potrzebować nawet kilku godzin zanim złapie poprawny sygnał GPS.
Pamiętajmy aby odczekać około minuty od wyjecia karty, zanim odłączymy czytnik i sterownik oraz wtyczkę anteny.
Podłączenie anteny
Diagnostykę należy zacząć od testu ustawień.
Po kilku minutowym postoju wkładamy kartę i uruchamiamy auto, włączamy radio, i na widocznym ekranie powitalnym nawigacji, wciskamy jednocześnie przyciski M + C i je trzymamy.
Podświetlenie zacznie migać, aż do momentu pojawienia się na ekranie komunikatu "Konfiguracja 0102" - jest to wartość prawidłowa dla VelSatisa, wartość 0112 pokazuje błąd odczytu parametrów auta.
Naciskamy teraz dowolony przycisk pilota przy kierownicy, co spowoduje uruchomienie testu oraz pojawienie się na ekranie komunikatu Test Anten. Ponowne wciśnięcie dowolnego przycisku na pilocie przy kierownicy spowoduje wyświetlenie wyników testu.
Prawidłowe wartości to :
GPS : Podłączony( Connecte)
Telefon : Podłączony ( Connecte) / Nie podłączony ( Not connecte)
RDS : Nie testowano ( Not testable)
Po tych wynikach wiemy że sterownik widzi podłączona antenę GPS. Przychodzimy dalej.
Jeżeli wyświetli się informacja GPS : Not Connecte, mamy problem z nie podłączona anteną.
Możliwości braku łączności z anteną jest kilka :
- odpięta wtyczka przy sterowniku (należy wyjąć schowek pasażera i sprawdzić czy wtyczka jest na miejscu, ewentualnie ją docisnąć)
- odpięta wtyczka na łączeniu kabli (należy zdemontować tylną półkę i plastik z prawej strony w którym jest lampka bagażnika, odgiąć wykładzinę bagażnika aby dotrzeć do łączonych kabli, sprawdzić połączenie tych kabli)
- sprawdzić czy kabel na całej długości między anteną na dachu, a wtyczką w czytniku nie jest przetarty / zgniły / przerwany
- martwa antena
- uszkodzony czytnik
Widoczność satelit
Kolejną z opcji jest sprawdzenie ilości (czy w ogóle je znajduje) satelit.
Wchodzimy w Nawigacja - Ustawienia - Informacje systemu - Diagnostyka (wpisujemy kod 4112) i następnie Odczyt Danych GPS.
Możliwe są cztery opcję :
- SEARCH SAT - system szuka satelit
- TRACKING - ustala pozycję
- RECV.ERROR - błąd anteny
- COMM.ERROR
W przypadku gdy widzimy RECV.ERROR lub SEARCH.SAT (ale od dłuższej chwili nic się nie zmienia, dalej 0 widocznych satelit), możemy odłączyć sterownik i czytnik aby system się zresetował. Zdarza się że system potrafi się zawiesić.
W przypadku widocznego komunikatu COMM.ERROR, prawdopodobnie mamy uszkodzony sterownik lub czytnik nawigacji.
Jeżeli odpięcie nie rozwiąże problemu, prawdopodobnie mamy uszkodzoną antenę (rekinek na dachu) lub uszkodzony jest kabel między czytnikiem, a złączem znajdującym się z tyłu, do którego podpinamy antenę.
Naprawa polega na wymianie anteny GPS na sprawną (poradnik znajduje się w dziale FAQ), lub zakup uniwersalnej anteny GPS z wtykiem SMB (około 35 zł) i umieszczenie jej np.w podsufitce.
Po wymianie anteny problem powinien ustąpić.