Podniesienie tyłu

Dostęp do plików tylko dla zarejestrowanych użytkowników !
axa2zxz
Administrator
Posty: 491
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:52
Skąd: Warszawa
Rok: 2003
Silnik: 2.0T

Podniesienie tyłu

Post autor: axa2zxz » 17 sty 2019, 12:19

W wielu egzemplarzach Vel Satisa występuje z biegiem lat problem z obniżonym prześwitem tylnego zawieszenia. Jednym to nie przeszkadza, a innym (np. mi) działa to mocno na nerwy. W tym krótkim poradniku wyjaśnię co jest powodem takiego stanu rzeczy i jak sobie z tym poradzić.

Co powoduje obniżenie tylnego zawieszenia?
Oczywiście masa auta :D Z biegiem lat sprężyna traci swoje właściwości i tył zaczyna osiadać. Bardzo często w wersjach benzynowych (jak było w moim przypadku) mocno przyczynił się do tego montaż LPG (czyli ciężkiej butli w bagażniku).


Jak to naprawić?
Należy zmienić sprężyny na nowe. Ale co w przypadku kiedy ich zmiana (nawet na dobrej jakości zamienniki) nic nie dała? Dlaczego tak się stało? Dzieje się tak kiedy kupujemy zamienniki które nie mają nic wspólnego z naszą wersją wyposażenia. Oryginalnie w Vel Satisie były 4 typy twardości sprężyn. Niestety na rynku części zamiennych występuje już tylko jeden typ, który w ogóle nie jest dostosowany do wersji Initiale Paris (która na pokładzie ma sporo więcej kilogramów). Problem pojawia się też w "lżejszych" wersjach ale z np. założona instalacją LPG. Można bez problemu kupić oryginalne sprężyny w ASO dostosowane do naszego Vel Satisa (i to załatwia sprawę), niestety ich koszt jest jak dla mnie zaporowy (jak pytałem o to 2-3 lata temu to chcieli 600 netto za jedną). Sprężyny kupiłem więc na Allegro (ja wybrałem CS Germany, ale mogą to też być np. Lemforder'a) za dużo mniejsze pieniądze i zastosowałem pewien patent który z początku wydał mi się druciarstwem, ale jednak działa, co mogę potwierdzić blisko rocznym użytkowaniem :)


Co to za patent?
Są to metalowe podkładki które wkładamy między sanki tylnego zawieszenia a sprężynę. Poniżej wrzucam 3 zdjęcia (zdjęcia są zapożyczone z Internetu bo jakoś nie widziałem sensu robienia swoich) które właściwie wyczerpują temat ich wykonania i montażu od A do Z. Jak wspomniałem wcześniej mam to już od roku i działa bardzo dobrze. Nie ma różnicy w prowadzeniu. Wyraźnie za to czuć, że tył auta np. na progach zwalniających już tak mocno nie dobija jak wcześniej. Z mojej strony polecam :) Dla tych co nie są do końca przekonani pozostaje już tylko zakup oryginalnych sprężyn (o najwyższej twardości) w ASO.

01.jpg
01.jpg (30.12 KiB) Przejrzano 9642 razy
02.jpg
02.jpg (41.79 KiB) Przejrzano 9642 razy
03.jpg
03.jpg (71.21 KiB) Przejrzano 9642 razy

oceanic123

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: oceanic123 » 17 sty 2019, 15:32

chory pomysł, a nawet bardzo chory pomysł. Będzie się tłukło, rdzewiało, piszczało. Przerabiałem "metalowy" patent w Lagunie.
Jak już to gw...no wywaliłem to wstawiłem gumowe podstawki +3cm, coś ala te-> https://allegro.pl/guma-podkladka-podwy ... 18822.html.
Potem gumy wywaliłem (chociaż spisywały się bez zarzutu) a wstawiłem normalne wzmocnione dedykowane sprężyny (lesjofors). I to samo polecam każdemu.

axa2zxz
Administrator
Posty: 491
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:52
Skąd: Warszawa
Rok: 2003
Silnik: 2.0T

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: axa2zxz » 17 sty 2019, 16:11

Po pierwsze jak sobie popatrzysz na konstrukcję zawieszenia (Vel Satisa a nie Laguny) to zrozumiesz ze nic nie będzie waliło bo nie ma co walić. Po 2 do Vel Satisa nie istnieją ŻADNE wzmacniane sprężyny (ani Lesjofors, ani Jamexa nawet), kilka zakładów odmówiło mi też zrobienia takiej wzmacnianej sprężyny - nad tym tematem siedziałem blisko rok, w 2 zakładach które trudnią się dorabianiem sprężyn byłem osobiście z nadzieją, że coś da się ugrać bo nawet do AR 166 dorabiali ale nic z tego... No i po 3, ponownie ze względu na budowę zawieszenia ja bym się nie odważył wsadzić tam gumowej podkładki 3 cm :D Zresztą to co tutaj przedstawiłem to jest ulepszona forma takiej własnie podkładki (czyli sanki => metalowa podkładka => oryginalna gumowa podkładka => sprężyna).

bergman
Forumowicz
Posty: 287
Rejestracja: 26 sie 2018, 21:26
Skąd: Płock
Rok: 2008
Silnik: 2.0 dCi

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: bergman » 17 sty 2019, 17:04

@axa2axa pytałeś w firmie Pospring z Poznania?

axa2zxz
Administrator
Posty: 491
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:52
Skąd: Warszawa
Rok: 2003
Silnik: 2.0T

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: axa2zxz » 17 sty 2019, 17:16

Odpowiedź z Pospring z poznania:

"Dzień dobry,
niestety do tego modelu nie dorobimy sprężyn.

Pozdrawiam,
Małgorzata Woźniak"

...i tak w każdym zakładzie. Nie chce im się tego mierzyć bo sprzedaż będzie znikoma.

axa2zxz
Administrator
Posty: 491
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:52
Skąd: Warszawa
Rok: 2003
Silnik: 2.0T

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: axa2zxz » 17 sty 2019, 17:22

Dodam tylko jeszcze, że właśnie Pospring jest jedną z takich większych i bardziej zaawansowanych firm które w ogóle potencjalnie mogłyby się zająć wyprodukowaniem sprężyny takiego typu jaka siedzi w Velu (beczkowa). Taka sprężyna nie tylko musi mieć "odpowiedni" kształt, ale i właściwości (część zwojów odpowiada za resorowanie na pusto a pozostała część za branie na siebie obciążenia) - aby Vela nie zamienić w podskakującą taczkę.

Awatar użytkownika
KaMis
Klubowicz
Posty: 273
Rejestracja: 07 gru 2016, 13:52
Skąd: Aleksandrów Łódzki
Rok: 2002
Silnik: 2.0T

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: KaMis » 18 sty 2019, 13:04

Szkoda, że nie pościles info przed zamawianiem tych podkładek . Pewnie parę osób by wzięło po komplecie dla siebie. Powiedz proszę ile Cię to wyniosło i gdzie najszybciej mi coś takiego stworzą?

axa2zxz
Administrator
Posty: 491
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:52
Skąd: Warszawa
Rok: 2003
Silnik: 2.0T

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: axa2zxz » 18 sty 2019, 13:39

Nie było sensu ogłaszać sukcesu (jak widać wątpliwego w opinii niektórych ;) ) skoro nie wiedziałem jak to się skończy. Za podkładki dałem 100 za komplet (ale wybrałem sobie taki lepszy materiał + obrobienie ostrych krawędzi). Bez problemu zrobi Ci to każdy tokarz w okolicy, drukujesz mu pierwsze zdjęcie z wymiarami i na 2 dzień odbierasz wytoczone elementy.

Awatar użytkownika
KaMis
Klubowicz
Posty: 273
Rejestracja: 07 gru 2016, 13:52
Skąd: Aleksandrów Łódzki
Rok: 2002
Silnik: 2.0T

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: KaMis » 24 sty 2019, 17:44

Udało mi się już pozyskać podkładki, jak dobrze pójdzie to w weekend będą na aucie. :) Mam nawet jeden komplet więcej jak by ktoś potrzebował. Cena 100zl plus koszt przesyłki.

Obrazek

oceanic123

Re: Podniesienie tyłu

Post autor: oceanic123 » 24 sty 2019, 18:14

no... to jak już wstawisz... sprawdź za kilka miesięcy ile masz "pod" tą metalową wkładką rdzy do lakierownia... albo wgniecenie do zniwelowania... potem wywalisz i wstawisz podkładki gumowe np. z A3... wiem z autopsji... ale co tam... każdy musi przejść na własnych błędach...

ODPOWIEDZ