Regeneracja zamka drzwi

Dostęp do plików tylko dla zarejestrowanych użytkowników !
axa2zxz
Administrator
Posty: 491
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:52
Skąd: Warszawa
Rok: 2003
Silnik: 2.0T

Regeneracja zamka drzwi

Post autor: axa2zxz » 15 sty 2019, 00:24

Wszystkich z nas (użytkowników Vel Satisów) prędzej czy później dopada problem niesprawności zamka. W naszych autach najczęściej są to dwie typowe awarie: pęknięta zębatka i niesprawny switch. Można pokusić się o zamek używany, ale po pierwsze nie wiadomo w jakim stanie on będzie, po drugie jak długo podziała. Najsensowniejszym rozwiązaniem jest wyciągniecie naszego zamka z drzwi, rozebranie go i skuteczna naprawa. A więc do dzieła!

Co najczęściej się psuje:
  • zębatka blokady,
  • switch.

Możliwe objawy pękniętej zębatki blokady:
  • dziwne / niestandardowe odgłosy wydobywające się z drzwi podczas blokowania/odblokowywania drzwi z przycisku karty,
  • brak możliwości odblokowania drzwi z przycisku karty (ale można je otworzyć klamką od środka),
  • brak możliwość zablokowania drzwi z przycisku karty (ale można je zablokować grotem z karty).

Możliwe objawy niesprawnego switcha:
  • migające oświetlenie drzwi po ich otworzeniu (chodzi o biało-czerwoną lampkę w boczkach),
  • brak oświetlenia wewnętrznego po otwarciu drzwi,
  • brak opcji odblokowania wszystkich drzwi podczas otwarcia drzwi kierowcy,
  • brak opcji zgaszenia automatycznych świateł mijania (o ile opcja ta jest włączona) po otwarciu drzwi kierowcy.

Co będzie potrzebne:
  • podstawowe narzędzia (płaski śrubokręt, kombinerki),
  • w przypadku naprawy blokady zamka - nowa zębatka blokady (dostępny na Allegro),
  • w przypadku naprawy switcha - nowy switch (dostępny na Allegro, wymiary: 12,7 x 5,7 x 6,5 mm - lub coś blisko tego, wersja na 3 piny), lutownica, cyna, pistolet z klejem na gorąco.

A więc do roboty...
Nie opisuję tutaj jak wyjąć zamek, jest to już opisane w jakimś innym manualu. Gdy mamy już go w domu zaczynamy od dostania się do środka.
  • Odginamy metalowe blokady które zaznaczyłem na poniższych zdjęciach na czerwono.
01.jpg
01.jpg (508.49 KiB) Przejrzano 5069 razy
02.jpg
02.jpg (425.52 KiB) Przejrzano 5069 razy
03.jpg
03.jpg (476.25 KiB) Przejrzano 5069 razy
04.jpg
04.jpg (585.62 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Podważamy plastikowe zaczepy.
05.jpg
05.jpg (443.45 KiB) Przejrzano 5069 razy
06.jpg
06.jpg (473.62 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Delikatnie rozdzielamy dwie części obudowy i szukamy elementu zaznaczonego na zdjęciu, to linka którą trzeba zdjąć z cięgna.
07.jpg
07.jpg (410.76 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Po tym możemy rozdzielić obudowy i naszym oczom ukaże się taki oto widok.
08.jpg
08.jpg (540.29 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Na zielono zaznaczony jest switch o którym nieco później.
09.jpg
09.jpg (506.86 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Teraz dobieramy się do zębatki blokady.
10.jpg
10.jpg (605.38 KiB) Przejrzano 5069 razy
11.jpg
11.jpg (581.61 KiB) Przejrzano 5069 razy
12.jpg
12.jpg (562.76 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • A oto powód awarii.
13.jpg
13.jpg (478.79 KiB) Przejrzano 5069 razy
14.jpg
14.jpg (485.13 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Szykujemy naszą nową zębatkę (tutaj jeszcze z ceną sprzed lat - teraz kosztuje to mniej niż 10 PLN).
15.jpg
15.jpg (343.72 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Wyciągamy starą zębatkę z zamka, przekładamy wszystkie elementy na nową zębatkę.
16.jpg
16.jpg (579.9 KiB) Przejrzano 5069 razy
17.jpg
17.jpg (612.87 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Montujemy nową zębatkę w zamku.
18.jpg
18.jpg (531.7 KiB) Przejrzano 5069 razy
19.jpg
19.jpg (517.76 KiB) Przejrzano 5069 razy
20.jpg
20.jpg (466.83 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Teraz zajmujemy się switchem. Trzeba wyskrobać "gumę" z miejsca oznaczonego numerem "3" i wywalić stary switch (jest przylutowany do pinów zamka które widać własnie pod "gumą", ja to zwyczajnie siłowo wyłamałem). Nowy switch wkładamy na miejscu starego, trzeba to teraz dobrze spasować, tak aby element oznaczony numerem "1" przesuwając się wciskał "dzyndzel" z numerem "2". Między switchem a elementem przesuwnym musi być delikatny luz (tak około 1 milimetra) bo inaczej zamek będzie się blokował. Jak już wszystko dobrze ułożymy to lutujemy nóżki switcha do pinów zamka. Na koniec miejsce gdzie była "guma" zalewamy klejem na gorąco.
21.jpg
21.jpg (599.2 KiB) Przejrzano 5069 razy
22.jpg
22.jpg (552.71 KiB) Przejrzano 5069 razy
23.jpg
23.jpg (512.89 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Teraz składamy zamek. Ustawiamy wszystko jak na zdjęciu poniżej.
24.jpg
24.jpg (409.29 KiB) Przejrzano 5069 razy
25.jpg
25.jpg (388.72 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Wkładamy śrubokręt jak na zdjęciu poniżej.
26.jpg
26.jpg (539.84 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • I teraz najtrudniejsze, wykonujemy manewr jak poniżej, musimy się namęczyć i założyć linkę na cięgno (ja się z tym na początku bardzo męczyłem, dlatego pokazuję na zdjęciu jak najprościej się za to zabrać - mi już zazwyczaj udaje się za pierwszym razem).
27.jpg
27.jpg (519.44 KiB) Przejrzano 5069 razy
  • Jeżeli już się udało to zatrzaskujemy plastikowe zatrzaski i doginamy metalowe blokady.
  • Teraz na sucho (blokując i odblokowywując) można sprawdzić czy wszystko jest OK, jeżeli tak to montujemy zamek w samochodzie.

ODPOWIEDZ