Wentylatory chłodnicy

Układ klimatyzacji i ogrzewania
qba6tak
Forumowicz
Posty: 7
Rejestracja: 06 kwie 2017, 17:48
Skąd: Kielce
Rok: 2002
Silnik: 3.5 V6
Drugie auto: Fiat 125, Polonez
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Wentylatory chłodnicy

Post autor: qba6tak » 09 kwie 2017, 16:03

Witam,
mam problem z wentylatorami chłodnicy. Wentylatory właczają się na wolnym biegu przy temperaturze 99oC, a wyłączają przy 91oC. Jeśli np. podczas jazdy w korku włączą się wentylatory na wolny bieg i podjadę tak na parking i zgaszę auto to po kilku sekundach wentylatory włączają się i studzą aż do temperatury 91oC. Zrozumiałe, że jak pompa wody nie kręci to trwa to nawet z 10 minut ponieważ blok jeszcze oddaje ciepło, a temperatura rośnie do ok. 104oC. Wystudzenie do 91oC tyle trwa.
Jak w czasie kiedy pracują wentylatory i zapalę silnik to wentylatory włączają się na szybkie obroty i błyskawicznie temperatura spada do 91oC i wentylatory się wyłączają. Jak zgaszę silnik zaraz po wyłączeniu wentylatorów to wentylatory już się nie włączają i temperatura nie rośnie ponad 99oC.
Podobna sytuacja ma się jeśli przy włączonych wentylatorach na wolnym biegu poczekam z zapalonym silniem aż wentylatory się wyłączą i zgaszę silnik to już się wentylatory nie włączają.
W instrukcji silnika V4Y jest taka funkcja jak Antyperkolacja. Przepisane wprost z instrukcji "Jeżeli w ciągu minuty po wyłączeniu silnika temperatura wody przekroczy 120 °C, następuje włączenie wentylatora chłodnicy z małą prędkością. Zasilanie wentylatora zostaje wyłączone po 5 minutach, lub gdy temperatura wody spadnie poniżej 95 °C."
Jak widać u mnie jest inaczej. Moje pytania:
1. Przy jakich temepraturach włączają się wentylatory wolny i szybki bieg?
2. Jaki czujnik odpowiada za wskazania temperatury na liczniku?
3. Czy zauważyliście taką sytuację w Waszych samochodach?
Temepratury odczytuję DDT2000.
Mam kilka pdf'ów, których nie ma na forum np. silnik V4Y, P9X mogę podesłać do admina.
Pozdrawiam
Kuba

skee
Forumowicz
Posty: 135
Rejestracja: 08 kwie 2017, 20:43
Skąd: Silesia
Rok: 2005
Silnik: 3.5 V6
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 2 razy

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: skee » 09 kwie 2017, 19:56

Odczyt brany jest z czujnika temperatury w bloku, z tym że w przedlifcie jak i polifcie wskazania na zegarach są poglądowe, sterowane komputerem. Wskazówka trzyma się sztywno jednego położenia, tylko raz miałem przypadek że poszybowała w górę. W poprzednim aucie padł jeden z przekaźników wentylatorów przez co nie załączał się ich szybki bieg. Przechodząc z wolnego po prostu stawały, dopiero wtedy przekonałem się że wskaźnik temperatury w ogóle działa :)

Co do pytania To u mnie DDT nie działa z racji ph2, natomiast na podstawie obserwacji widzę że im cieplej na zewnątrz tym częściej po zgaszeniu silnika uruchamiają się wentylatory i tym dłużej pracują. Z racji tego że nic złego się nie dzieje wywnioskowałem że cały układ działa :D

Grzesiek
Forumowicz
Posty: 10
Rejestracja: 05 kwie 2017, 14:27
Skąd: Kraków
Rok: 2002
Silnik: 3.5 V6
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: Grzesiek » 13 kwie 2017, 10:15

Cześć

Kolego @qba6tak - opisane przez Ciebie zachowanie wentylatorów jest jak najbardziej prawidłowe. tak działa własnie funkcja Antyperkolacji
wrzuć proszę instrukcje do wspomnianych silników

pozdr.

qba6tak
Forumowicz
Posty: 7
Rejestracja: 06 kwie 2017, 17:48
Skąd: Kielce
Rok: 2002
Silnik: 3.5 V6
Drugie auto: Fiat 125, Polonez
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: qba6tak » 14 kwie 2017, 10:24

Cześć,
dzięki za odpowiedzi. No właśnie dokładnie tak nie działa. Dopiero po przekroczeniu 120oC powinny się właczyć wiatraki i powinny dziłać max. 5 minut. U mnie jest inaczej.
Czy ktoś może napisać w jakich temperaturach powinien włączać się wolny i szybki bieg wentylatorów.
Gdzie albo do kogo przesłać te instrukcje?
Pozdrawiam
Kuba

batonikus
Forumowicz
Posty: 54
Rejestracja: 17 maja 2017, 17:28
Skąd: Szczytno
Rok: 2002
Silnik: 3.5 V6
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: batonikus » 19 maja 2017, 07:53

Witam mam Velka 3,5 v6 z 2002 r. . Gdy tylko temperatura powietrza na zewnątrz przekroczy 5 stopni to po każdej jeździe po zgaszeniu silnika po około 20-40 sekundach włącza sie wolny wentylator i chodzi tak nie zależnie od temperatury na zewnątrz ( 5 czy 30 stopni) 9 minut . Aby nie rozładowywało mi akumulatora ponownie odpalam silnik i wtedy przez kilkanaście sekund włącza sie od razu szybki wentylator , który chłodzi silnik i po jego wyłączeniu dopiero gasze silnik.
Powoli wkładam pieniądze i robie velkę , z mechanikiem doszedłem do tego że poprostu komputer do uruchomienia wentylatorów bierze dane z trzech czujników . tem. płynu, temp oleju silnkowego i ciśnienia w układzie kilm. Po wymianie ma to ustąpić. Oczywiście koledzy tylko oryginalne czujniki bo już miałem przejścia z zamiennikami po których samochód szaleje. Części kupuje zazwyczaj w serwisie nissana bo sa tańsze niż w renault a numery częsci do silnika 3.5v6 sa takie same i wszystko pasuje od murano czy maximy. Ze względu na brak funduszy kupiłem tylko czujnik płynu chyba 290 zł i juz widze delkatna poprawę.

KoziolekNL
Forumowicz
Posty: 24
Rejestracja: 09 maja 2017, 18:38
Skąd: Hollandia
Rok: 2006
Silnik: 2.0T
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: KoziolekNL » 22 cze 2017, 16:02

A u mnie na odwrót , gorąco na dworze , klima włączona dojazd do domu po trasie, słyszę ze wentylatory na maks chodzą, jak zawsze odczekuje jakieś 30s przed wyłączeniem silnika, po wyłączeniu wentylatory tez stają. A to chyba nie normalne? Zastanawia mnie to, ponieważ inne autka po zgaszneiu jeszcze się dochladzaja a mój Szeryf ma to w nosie.

qba6tak
Forumowicz
Posty: 7
Rejestracja: 06 kwie 2017, 17:48
Skąd: Kielce
Rok: 2002
Silnik: 3.5 V6
Drugie auto: Fiat 125, Polonez
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: qba6tak » 02 lip 2017, 11:42

KoziolekNL pisze:A u mnie na odwrót , gorąco na dworze , klima włączona dojazd do domu po trasie, słyszę ze wentylatory na maks chodzą, jak zawsze odczekuje jakieś 30s przed wyłączeniem silnika, po wyłączeniu wentylatory tez stają. A to chyba nie normalne? Zastanawia mnie to, ponieważ inne autka po zgaszneiu jeszcze się dochladzaja a mój Szeryf ma to w nosie.
Kolego może 30s na wysokich obrotach na tyle schłodzi silnik, że już nie włącza się wolny bieg wentylatorów po zgaszeniu silnika tzw. antyperkolacja. U mnie tak jest dokładnie tak samo jak u batonikus'a po zgaszeniu włącza się wolny bieg, wtedy jak odpalę silnik włącza się szybki bieg i po wyłączeniu wentylatorów jak zgaszę silnik już wolny bieg się nie włącza. Cały czas zastanawia mnie dlaczego nie działa to jak w instrukcji czyli antyperkolacja maksymalnie przez 5 minut.
Pozdrawiam
Kuba

qba6tak
Forumowicz
Posty: 7
Rejestracja: 06 kwie 2017, 17:48
Skąd: Kielce
Rok: 2002
Silnik: 3.5 V6
Drugie auto: Fiat 125, Polonez
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: qba6tak » 05 lip 2017, 22:23

Witam,
po opisie kolegi Tombog w poście http://velsatis.com.pl/viewtopic.php?f= ... 1e25ceb8c8 zrobiłem test obecności spalin w układzie chłodzenia i niestety u mnie też płyn zmienił kolor czyli gdzieś jest nieszczelność (najprawdopodobniej uszczelka pod głowicą chociaż mam też inne przypuszczenia ale o tym za chwilę). Velka posiadam ponad 4 lata i nigdy go nie przegrzałem i nic złego się nie działo. Samochód nadal świetnie jeździ i żadnych niepokojących objawów nie ma poza włączaniem się wentylatorów po wyłączeniu silnika. Dziwne jest to, że z tą usterką jeżdżę ponad 2 lata i przejechałem na pewno ponad 25tyś km. Niestety teraz wiem co jest walnięte i trochę ogarnął mnie strach przed dłuższymi podróżami.
Kolega 3 dni temu odebrał Murano po wymianie uszczelki pod głowicą koszt 8tys zł w Kielcach. On też jeździł ok. roku z usterką ale objawy były trochę inne. Problemy z gazem, gubienie płynu, przepełnianie zbiorniczka, błąd z wypadaniem zapłonów, błąd sondy lambda itp. Mechanik stwierdził, że głowica walnęła przez nieregulowane zawory (nie mają hydrauliki), a w przypadku zagazowanego samochodu to prawdopodobna diagnoza.
Teraz o tym za chwilę z góry postu .... . Wydaje mi się, że może mam pęknięty blok albo głowicę ponieważ po nagrzaniu silnika jak jeszcze korek na zbiorniczku wyrównawczym nie otwiera się czuję płyn chłodniczy, a żadnego wycieku nie widać, żadnych kropelek itp. Może płyn delikatnie kapać z głowicy po stronie grodzi, a ponieważ silnik i skrzynia są gorące wszystko paruje.
Wniosek macie podobne objawy, test szczelności i ..... no właśnie co?
Pozdrawiam

darfed
Posty: 1
Rejestracja: 09 wrz 2017, 14:56
Skąd: Wałbrzych
Rok: 2005
Silnik: 3.0 dCi V6
Postawił piwo: 0
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: darfed » 29 kwie 2018, 23:37

Witam.
trochę minęło czasu od ostatniego postu na temat wentylatorów chłodnicy . Posiadam vel satisa 3.0 dci w którym nie włączają się wentylatory, spięte na krótko pracują ,elektryk stwierdził że przekaźniki są uszkodzone .Po wymianie trzech przekaźników mało działać ,ale rzeczywistość jest inna - chłodnica jest gorąca a płyn wybija z pod korka zbiorniczka wyrównawczego choć wskaźnik temperatury wskazuje na prawidłową temperaturę .Proszę o pomoc może jakiś schemat elektryczny obwodu wentylatorów,albo namiary na dobrego mechanika w okolicy Wałbrzycha

Marcin_OSW
Forumowicz
Posty: 38
Rejestracja: 18 lip 2017, 11:05
Skąd: Ostrów Wlkp.
Rok: 2003
Silnik: 3.5 V6
Drugie auto: Ford Sierra 2.0 DOHC
Postawił piwo: 1 raz
Otrzymał  piwo: 0

Re: Wentylatory chłodnicy

Post autor: Marcin_OSW » 04 cze 2019, 15:11

Ja mam taki problem, że wentylatory po wyłączeniu silnika potrafią pracować nawet 40 minut i więcej, nawet do rozładowania akumulatora. Ktoś może też tak miał? Vel 3,5

ODPOWIEDZ